Tjejerna gör uppror

Nu har jag sett den grymmaste lilla serien! En tjej i min klass tipsade om den här serien så jag kände lite att jag kanske borde se den. 
Tjejerna gör uppror heter den och den är helt underbar alltså. Den är från 1977 och handlar om Asta som går i sjuan och bor hemma med sin feministiska mamma. Asta blir less på skolan och det faktum att flickorna och pojkarna särbehandlas, och bestämmer sig för att starta en liga - Tjejligan - tillsammans med hennes tre kompisar Kerstin, Liv och Tone som är lika less som hon själv. Liv som tvingas göra allt hemma när hennes mamma hamnar på sjukhus, Kerstin som får sköta hushållet medan hennes pappa och bröder sitter i soffan och Tone som bara vill spela i killarnas fotbollslag.
Serien är helt klockren tycker jag, Asta är så himla ball och hennes kvicka kommentarer och comebacks är helt underbara. Serien har ett väldigt politsitk och feministiskt budskap och det är cirka två män som är kloka i serien, resten är dumma i huvudet. Men den är helt klart värt att se, det är 3 avsnitt som är 30 min långa och du hittar dom på Öppet Arkiv på svtplay.
<3
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0